Loading...
ادرس: هروی ، مکران جنوبی، پ ۹۶   |   همه ایام سال
info@tavizbattery.ir
تعویض باتری
02191693898
مشاوره رایگان
0919-0241494
اگر باتری ماشین ضعیف باشد چه میشود؟
چهارشنبه 02 اسفند 1402 Portal Admin 1307 0

اگر باتری ماشین ضعیف باشد چه میشود؟

اگر باتری ماشین ضعیف شود چه اتفاقی برای خودرو پیش میآید؟ برای فهمیدن این موضوع کافیه این مقاله را مطالعه نمایید تا یکبار برای همیشه متوجه شوید.

باتری یا دینام: چگونه بفهمیم مشکل کجاست؟

باتری قلب هر خودرویی است که برای روشن کردن موتور و عملکرد ایمن همه مصرف کنندگان برق ضروری است. حال اگر باتری ماشین ضعیف باشد چه میشود؟؟ رانندگان می توانند با چه مشکلاتی در این قطعه خودرو مواجه شوند؟

 

علت ضعیف شدن باتری ماشین چیست؟


دلایل مختلفی وجود دارد، از جمله: ممکن است سرباتری ها و کابل‌های باتری شل، شکسته، خورده یا سولفاته شده باشند، سطح مایع در پایانه‌ها ممکن است خیلی کم باشد، جریان الکتریکی از یک وسیله جانبی یا سیستم عامل انرژی را از باتری می‌گیرد. حتی وقتی ماشین خاموش است.

اگر باتری ماشین ضعیف شده باشد چه باید کرد؟

بهترین توصیه این است که با باتری شروع کنید - تشخیص و تعمیر عیوب بسیار ساده تر است. در هوای سرد، یک مشکل رایج، افتادن باتری است. دلیل ممکن است این باشد که دمای بیرون بسیار پایین است، ماشین برای مدت طولانی روشن نشده است، یا فراموش کرده اید که چراغ را روشن کنید. اگر باتری مشکلی داشته باشد، اغلب نشانه ای از آن را روی داشبورد می بینید - چراغ باتری روشن می شود. سپس می توانید به بررسی لوازم جانبی - شیشه های اتوماتیک، برف پاک کن های شیشه جلو و چراغ های ترمز ادامه دهید. آنها را خاموش کنید و دوباره به باتری نگاه کنید. خوردگی را تمیز کنید و بررسی کنید که آیا باتری در حال شارژ شدن است. سپس ولتاژ باتری را با یک ولت متر چک کنید. این مطمئن ترین راه است. وقتی ماشین خاموش است باید نزدیک به 12.6 ولت باشد. سپس موتور را دوباره روشن کنید و ولتاژ را اندازه بگیرید. اگر ولت متر بین 14 تا 15 ولت را نشان دهد، باتری خوب است، اما اگر بیش از 15 ولت یا کمتر از 13 ولت باشد، ممکن است رگولاتور ولتاژ، سیم کشی یا دینام مشکل داشته باشد. اگر باتری حتی زمانی که تمام لوازم جانبی را جدا کرده اید، برق را حفظ نمی کند، وقت آن است که به سیستم های دیگری نگاه کنید که از باتری انرژی می گیرند.

علائم ضعیف شدن باتری ماشین

در قسمت دیگر مقاله ی اگر باتری ماشین ضعیف باشد چه می‌ شود؟ دو مورد از علائم ضعیف شدن باتری را گرد آوری کردیم که به شرح زیر است:

کند استارت خوردن یا شنیده شدن صدا های عجیب حین استارت:

 یکی از معمول‌ ترین علائم ضعیف شدن باتری ماشین کند استارت خوردن ماشین است. اگر حین استارت ماشین حس کردید که؛ ماشین شما بیش از حد معمول طول می‌ کشد تا روشن شود؛ می‌توانید به ضعیف شدن باتری نیز شک کنید. البته به جز این دلایل دیگری نیز وجود دارند. اما یکی از دلایل آن ضعیفی باتری است. مورد دیگر شنیده شدن صداهایی شبیه به صدای خرخر یا تق تق است. اگر حین استارت از داخل کاپوت چنین صداهایی آمد به احتمال زیاد باتری شما ضعیف شده است. و در نزدیکی پایان عمر خود قرار دارد.

نوسان چراغ های ماشین:

 اگر در حین رانندگی یا هر موقع دیگری، پس از روشن کردن چراغ جلوها دیدید که چراغ‌های جلو یا چراغ‌های جانبی یا حتی در مواردی چراغ‌های عقب شروع به نوسان کردند یعنی نور آنها مداوم کم و زیاد شد؛ یکی عمده‌ترین دلایل آن ضعیف شدن باتری ماشین است.

انواع باتری در خودروهای مدرن

رایج ترین نوع باتری ها، باتری های سرب اسیدی هستند که نسبتاً ارزان هستند، اما کیفیت آنها بالاترین نیست. باتری های ژل که در برابر تخلیه مقاومت بیشتری دارند، ظرفیت بالاتری دارند.

در خودروهای هیبریدی یا آن‌هایی که مجهز به سیستم‌های استارت استاپ هستند، از باتری‌های AGM استفاده می‌شود که اغلب از شبکه‌ای از میکروالیاف شیشه آغشته به مایع الکترولیت ساخته می‌شوند.

از کجا بفهمیم باتری خراب است یا دینام

قبل از اینکه بفهمیم اگر باتری ماشین ضعیف باشد چه می‌شود؟؛ خوب است تشخیص دهیم که ایراد از باتری، یا دینام خودرو ما است. در ادامه روش ساده‌ای برای تشخیص این قضیه به شما ارائه داده شده:

علائم خرابی دینام:

 خرابی دینام علائم متعدد و زیادی می‌تواند داشته باشد. اما یکی از ساده‌ترین راه‌های تشخیص آن این است که؛ هنگام روشن بودن ماشین و در حین حرکت ناگهان ماشین خاموش شده و دیگر روشن نمی‌شود. این نشان می‌دهد که دینام قطعاً خراب است و جان شارژ کردن باتری را ندارد.به همین دلیل باتری از تمام توان خود استفاده کرده و تخلیه شده است.

باز کردن دینام برای فهمیدن خرابی

علائم خرابی باتری:

 خرابی باتری نیز مانند خرابی دینام، به اشکال مختلفی خود را در خودروی شما نشان ‌دهد. اما معمول‌ترین شکل آن این است که؛ خودروی شما در هنگام استارت جان استارت خوردن ندارد و استارت نمی‌خورد. پس اگر دید خودروی شما روشن نمی‌شود می توانید به خرابی و اتمام عمر مفید باتری خود پی ببرید.

در جدول زیر نکته مشترک دو مورد بالا یعنی خاموش شدن ماشین طوری تفکیک شده تا بفهمید چه زمانی ایراد از دینام و چه زمانی ایراد از باتری است:

 

 

علت خاموشی

خاموشی خودرو

خرابی دینام

حین حرکت

خرابی باتری

حین استارت

 

باتری چه مشکلاتی می تواند ایجاد کند؟

نادیده گرفتن اولین نشانه های خرابی تأثیر زیادی در فرسودگی سریعتر آن دارد. برای مشکلات باتری می توان به عوامل متعددی اشاره کرد که باید به آنها توجه ویژه ای شود

    رانندگی در فواصل کوتاه در روزهای سرد - در دماهای پایین عملکرد باتری کاهش می یابد، که باید انرژی بیشتری برای روشن شدن موتور تامین کند. اکثر خودروها مجهز به زنگ هشدار، ایموبلایزر، عملکرد گرمایش صندلی، تهویه کابین، سیستم گرمایش شیشه عقب یا آینه هستند که بدون آنها رانندگی در دمای منفی به طور فزاینده ای دشوار می شود. با اضافه کردن موارد واضح مانند چراغ‌های جلو و رادیو، معلوم می‌شود که در زمستان میزان وسایل برقی که از جریان نصب الکتریکی خودرو استفاده می‌کنند واقعاً زیاد است.

 سولفاته شدن شدید سرباتری

بنابراین هر چه تعداد مصرف کننده ها بیشتر باشد جریان کمتری برای شارژ در باتری باقی می ماند و در موارد شدید می توان به شرایطی دست یافت که مصرف جریان از ظرفیت دینام بیشتر شود. چنین ترکیبی از عوامل برای باتری بسیار خطرناک است که در این شرایط روز به روز ضعیف تر می شود. در دماهای پایین، دمای الکترولیت نیز کاهش می یابد، چگالی آن افزایش می یابد، کریستال های سرب از محلول تشکیل می شوند که سپس به صفحات می چسبند. این منجر به سولفاته شدن می شود.

دمای پایین فقط برای باتری هایی که شارژ ضعیفی دارند مضر است. یک باتری کاملاً کاربردی که در دمای +25 درجه سانتیگراد دارای صد 100٪ ظرفیت، در 0 درجه سانتیگراد فقط 80٪، در -10 درجه سانتیگراد 70٪ و در -25 درجه سانتیگراد - در حال حاضر فقط 60 درصد یک باتری نیمه دشارژ شده در دمای پایین حتی ظرفیت کمتری خواهد داشت. وضعیت جریان مورد نیاز برای احتراق، که مقدار آن همراه با کاهش دما کاهش می یابد، یکسان به نظر می رسد.

 

با این حال، به نظر می رسد که دمای بسیار بالا نیز می تواند تأثیر مضری داشته باشد. دمای بالای 30 درجه سانتیگراد، فرکانس شارژ مورد نیاز را در مقایسه با دمای 20 درجه سانتیگراد در نوسان تقریباً دو برابر می کند. بنابراین خوب است مقادیر اولیه را به خاطر بسپارید، زمانی که باتری از آنها بیشتر می شود نیاز به شارژ اضافی دارد. ولتاژ در پایانه های باتری بدون بار باید حدود 12.5 ولت و چگالی الکترولیت - حدود 1.28 کیلوگرم در لیتر باشد. هر باتری استفاده نشده باید مرتباً شارژ شود تا خاصیت خود را از دست ندهد.

چگونه با باتری ضعیف ماشین را روشن کنیم

مهم تر از تیتر مقاله ما (اگر باتری ماشین ضعیف باشد چه می‌ شود؟)، این مسئله است که چگونه ماشین را با باتری ضعیف روشن کنیم؟ برخی کارها که به شما در روشن کردن ماشین کمک می‌ کند؛ در زیر آورده شده:

باتری به باتری:

 شما می ‌توانید با باتری به باتری کردن، مجدداً باتری فرسوده خود را شارژ کنید.درست است که باتری شما دوباره به زودی خالی خواهد شد؛ اما با شارژ آن زمان کافی برای استارتی دیگر و رساندن خود به نزدیک‌ ترین باتری سازی را به شما می‌ دهد.

هل دادن:

 شما می‌توانید با هل دادن نیز ماشین بدون باتری خود را روشن کنید. برای این کار ماشین را روی دنده‌های سنگین،مثل دنده یک یا دو قرار داده؛ و پس از پایین دادن ترمز دستی با بازی بازی کردن با پدال ترمز به آرامی ماشین را در یک سرپایینی به حرکت درآورید. زمانی که سرعت شما به حد کافی رسید، پای خود را روی کلاچ قرار دهید و استارت بزنید. در اکثر مواقع این کار موجب روشن شدن ماشین شما می‌شود.

جامپ استارت:

جامپ استارت دستگاهی است که انرژی الکتریکی کافی را برای یک استارت دیگر به باتری خودروی شما می‌دهد. با استفاده از جامپ استارت، می توانید به راحتی خودرو خود را روشن کنید. پس به همراه داشتن یکی از این دستگاه‌ها برای همه رانندگان پیشنهاد می‌شود. اگر به جامپ استارت دسترسی ندارید می‌توانید؛ روش‌های دیگر روشن کردن خودرو با باتری ضعیف را امتحان کنید.

 در ضعیف شدن باتری ماشین اتوماتیک چکاری را نباید بکنیم؟

همانطور که در پاراگراف قبل مقاله اگر باتری ماشین ضعیف باشد چه میشود؟ توضیح دادیم هل دادن یکی از روش‌های رایج به راه انداختن به راه انداختن ماشین با باتری ضعیف است که تقریباً روی اکثر ماشین‌ها جواب مثبت می‌دهد اما نکته‌ای که ماشین‌های اتوماتیک دارند این است که گیربکس این ماشین‌ها اتومات است و اگر باتری آنها ضعیف شد حواستان باشد که شما حق هل دادن آنها را ندارید  چون نه تنها روشن نمی‌شوند بلکه با هل دادن، به گیربکس آنها آسیب جدی وارد می‌شود و عمر گیربکس را با این حرکت بسیار کم خواهید کرد شما می‌توانید از سایر روش‌ها برای روشن کردن ماشین اتومات خود با باتری ضعیف استفاده کنید وسایر روش‌ها برای ماشین‌های اتوماتیک یا غیر اتوماتیک تفاوتی نمی‌کند و به هیچ کدام از این خودروها آسیب نمی‌زند رانندگان زیادی به دلیل ندانستن نکته بالا به گیربکس ماشین‌های اتومات خود آسیب بسیار جدی وارد می‌کنند و همانطور که مطلع هستین گیربکس این ماشین‌ها به دلیل تکنولوژی ساخت بالا برای تعمیر بسیار هزینه بردار است و قیمت این گیربکس‌ها بعضی اوقات تا چند برابر گیربکس‌های ماشین‌های دنده‌ای بالاتر است.

تاثیر باطری در شتاب خودرو:

باور بسیاری از رانندگان است که باتری ماشین تاثیر مستقیم روی شتاب آن دارد و اگر باتری آسیب دیده باشد یا به هر علتی ضعیف بشود روی شتاب ماشین آنها تاثیر مستقیم خواهد گذاشت اما تیم تعویض باتری در این قسمت از مقاله اگر باتری ماشین ضعیف باشد چه می‌شود؟ خط قرمزی روی این باور غلط می‌کشد و به شما اطلاع می‌دهد که این مطلب به هیچ وجه درست نیست در واقع این مطلب حتی در مبحث موتورهای برقی نیز درست نیست و در هیچ موتور دیزلی تاثیرگذاری قوت باتری بر شتاب خودرو ثابت نشده در قسمت باتری ضعیف چه تاثیری بر خودرو دارد تمام مضرات و تاثیرات منفی باتری ضعیف بر سیستم برق خودرو را برای شما شرح دادیم تنها نکته‌ای که دوباره لازم به ذکر است این است که حواستان باشد باتری‌های ضعیف چه در ماشین‌های دنده‌ای چه در ماشین‌های اتومات و چه حتی در موتور سیکلت‌ها تاثیری در سیستم شتاب تعویض دنده یا هندلینگ و هر آنچه که مربوط به سیستم‌های مکانیکی خودرو است ندارند ولی در سیستم‌هایی که به برق نیاز دارد مثل سیستم راه‌اندازی یا استارت ماشین تاثیر مستقیم دارند چون موتور برای استارت زدن و روشن کردن ماشین به مقدار زیادی برق ذخیره‌ای نیاز دارد که به صورت نرمال آن را از باتری تامین می‌کند اما هنگامی که باتری شما به هر علتی ضعیف شده باشند این مقدار برق ذخیره تامین نشده و در نتیجه موتور استارت نمی‌خورد به همین علت است که ما پیشنهاد می‌کنیم که در صورت وقوع حتماً با باتری به باتری یا با جامپ استارت یا هر روش دیگری خود را به نزدیک‌ترین باتری سازی برسانید.

دینام را چک کنید:

پس از انجام تمام تست ها و اندازه گیری های لازم روی باتری، نوبت به بررسی دینام می رسد. یک آزمایش ساده برای بررسی عملکرد دینام این است که ماشین را برانید و سپس اتصال مثبت باتری را قطع کنید. اگر خودرو متوقف شد، به احتمال زیاد مشکل دینام دارید. تست ساده دیگر بررسی چراغ های داخلی است. دینام باتری را هنگامی که خودرو در حال کار است شارژ می کند. اگر چراغ های داشبورد و داشبورد داخلی هنگام روشن شدن روشن هستند اما به آرامی شروع به محو شدن می کنند، این نشان دهنده مشکل دینام است. این نشان می دهد که دینام نمی تواند شارژ را در هنگام کارکرد خودرو حفظ کند. نشانه دیگر این است که چراغ های ماشین روشن، با سرعت بالا و در کم کار می کنند - آنها شروع به ضعیف شدن می کنند.

 ضعیف شدن باتری ماشین

همچنین توصیه می کنیم که اگر باتری خالی دارید، جریان را به باتری وارد کنید. 5 دقیقه طول می کشد و به شما کمک می کند مشکل را حل کنید. به این ترتیب مشاهده خواهید کرد که آیا پس از شارژ مشکل برطرف شده و همچنان در منبع تغذیه بی نظمی وجود دارد، با یک متخصص مشورت کنید.

 

تعویض باتری یک تعمیرگاه زنجیره ای قابل اعتماد است که متخصص در تعمیر استارت و دینام است. آنها می توانند هر مشکلی را تشخیص دهند و در وقت شما صرفه جویی کنند و مناسب ترین و سودآورترین راه حل را به شما ارائه دهند. در صورت نیاز به تعویض دینام می توانید دینام های بازیافتی را با کیفیت و گارانتی بالا از صفحه فرانسیزکاپ یا محلی خریداری کنید.

سوالات پر تکرار

برای افزایش عمر باتری و جلوگیری از خرابی آن در زمان کوتاه سعی کنید که خودروی خود را به مدت طولانی در یک نقطه خاموش نکنید و حداقل هفته ای 2 الی 3 بار به مدت حداقل نیم ساعت خودروی خود را روشن کنید تا باتری به موقع شارژ شود.

اگر باتری شما با آمپر پایین باشد و مناسب میزان برق مورد نیاز خودرو نباشد؛ در شتاب و سرعت شما هیچ تاثیری نخواهد گذاشت بلکه در مدت کوتاه ترین باتری شما خراب می شود و وسایل برقی ماشین به این علت که برق کافی دریافت نمی کنند؛ کم نور تر خواهند بود یا کارایی آنها کم می شود.

عمومی #باتری ماشین 
0919-0241494 09190241494